Help, mijn mail komt in de spam!

Het hele internet gebeuren en e-mailen wordt steeds complexer. Er zijn steeds meer ‘foute’ deelnemers op het www en criminelen verzinnen steeds nieuwe trucks. Ook onze mailbox staat steeds weer vol met spam over onderwerpen waar onze interesse helemaal niet ligt. Het gevolg hiervan is dat internetproviders steeds strenger worden in hun e-mailbeleid en mailtjes dus steeds sneller aanmerken als spam. En het gevolg dáárvan is weer dat ik vaak hoor: Help, mijn mail komt in de spam!

Uw goedbedoelde e-mails kunnen bij de ontvanger al snel worden misgelopen omdat deze als spam worden aangemerkt en dus in de spambox verdwijnt. Een vakantiefoto, een antwoord op een vraag, een factuur als bijlage. Niets word ontzien! Ik hoor vaak van mijn klanten dat hun verstuurde mailtjes vaak in de spambox komen van de ontvanger. Hierover is al veel geschreven op het internet en veel oplossingen bedacht. Ook ik heb al met diverse klanten een heel traject doorlopen om dit probleem op te lossen. Soms met succes, soms tevergeefs.

Wat gebeurd er vaak?

Een mailtje word verstuurd vanaf jou computer of telefoon. Aan jou toestel is een ip-nummer gekoppeld. Je verzonden e-mail gaat via jou provider en diverse omwegen naar de provider van de ontvanger. In dit hele traject worden er vele controles uitgevoerd met betrekking tot spam. Waarbij de grote providers zoals  hotmail, gmail, live, kpn, ziggo enz. vaak de regels bepalen.

  • staat jou domeinnaam op een blacklist?
  • staat jou e-mailadres op een blacklist?
  • staat jou ip-nummer op een blacklist?
  • staat het ip-nummer van jou provider, de verzendserver op een blacklist?
  • verzend je een e-mail met tekst of bijlages die niet vertrouwd worden door de provider van de ontvanger en als spam word gezien?
  • Heb je nu of in het verleden wel eens een mailtje verstuurd naar meerdere mensen tegelijk? Een mailtje aan 25 adressen tegelijk word soms al als bulkmail (dus spam) gezien.

Tip

Je kunt zelf al veel problemen omtrent spam voorkomen door je netjes aan de regels te houden die men verwacht op het internet.

  • Verstuur geen mailtjes met reclame naar mensen die dit liever niet ontvangen. Je kunt immers een mailtje zelf ook vaak als ‘spam’ aanmerken.
  • Verstuur geen grote bijlages mee in een mail.
  • Verstuur altijd persoonlijke mailtjes. Ja , natuurlijk wil jij jou klanten iets laten weten over een nieuw product, maar dat doe je dan niet via je gewone mailbox aan meerdere mensen tegelijk. Daarvoor zijn er handige tools zoals b.v. Nieuwsbrieven. Een daarvan vind je hier terug. (mail mij maar als je daar interesse in hebt).

Wanneer je bovenstaand in acht neemt en het gaat toch nog vaak mis dan kun je mijn hulp inschakelen. Ik kan, samen met jou, een stappenplan maken waarbij ik soms wat gegevens van je nodig heb en daarna aan de slag kan gaan met extra instellingen te maken op jou gedeelte van de server. Ik ga testen uitvoeren, beveiligingen aanbrengen enz.

Meer weten? Neem contact met mij op.