Klantenlogin

Meta keywords



Een uitleg over hoe mensen zoeken op internet en welke woorden ze daarbij gebruiken. Hier moeten we onze websites op aanpassen. Beter gezegd, daar moeten we de keywords van onze websites op aanpassen.

Wat is een keyword nou eigenlijk?

Een keyword is een zoekterm. Dat kan dus meer zijn dan één los woord. Ga maar na: als jij op internet wat wilt zoeken om je zomervakantie voor te bereiden, zoek je dan op de zoekterm ‘vakantie’ of op ‘bungalowtent zuid frankrijk’? Beide zijn keywords en de site die ze goed verwerkt heeft krijgt jou op bezoek.

Het belang van het kennen van jouw keywords.

Het is om allerlei redenen van belang dat je goed weet welke keywords voor jouw site het belangrijkste zijn. Je hebt ze nodig om via Google veel bezoekers naar je site te krijgen. Je hebt ze nodig om te zorgen dat bezoekers lang op je site blijven. Je hebt ze nodig om op de juiste manier te adverteren. Je hebt ze nodig om de beste site goed naar jouw site te laten linken. En ga zo maar door.

Hoe zoeken mensen doorgaans?

Uiteraard zijn er vele redenen waarom mensen op het internet surfen, maar je zou ze kunnen samenvatten in deze 3 hoofdsoorten van zoeken:
1) zoeken naar informatie, bijvoorbeeld voor studie of werk;
2) voor-onderzoek doen voor een aankoop die men van plan is te doen (gsm, vakantie, etc.);
3) zoeken naar de beste site om de aankoop te doen.

Die laatste groep, daar gaan we ons op richten. Mensen die al precies weten wat ze willen en er klaar voor zijn om te kopen. Een voorbeeld:

Iemand uit groep 2 zoekt misschien op termen als ‘GSM’ of ‘PDA’ of ‘gsm met internet’ of ‘spelletjes op je gsm’. Dat zijn vrij brede, algemene termen. Iemand uit groep 3, die inmiddels precies weet welk model ze wil en waarom, zal bijvoorbeeld zoeken op ‘iPhone 3GS wit 32GB simlock vrij’ of ‘samsung star goedkoopste op voorraad’. Op die laatste manier van zoeken gaan wij onze keywords afstemmen.

Stap 1: brainstorm een lijst met relevante zoektermen

Pak een vel papier, een whiteboard of open een document en ga gewoon uit je hoofd een lijst maken met zoektermen en combinaties daarvan. Uiteraard komen daar je productnaam, bedrijfsnaam, branchenaam en dergelijke in voor. Maar probeer jezelf te dwingen om verder te kijken dan je neus lang is. Doe het eventueel samen met een collega of partner. Ter indicatie: je moet er minstens een stuk of 30 hebben.

Stap 2: denk zoals je doelgroep denkt

Niet iedereen zoekt meteen naar jouw product of dienst. Het kan ook zijn dat ze hun probleem als zoekterm intypen. Of een oplossing van hun probleem omschrijven, zonder je product of dienst te noemen. Breid je lijst uit met dit soort zoektermen. (Bijvoorbeeld 'lekvrije zwembaden' of 'algen voorkomen' i.p.v. 'Intex zwembad')

Tip: Kijk ook naar synoniemen, andere spelling, meervoud, samengevoegde woorden of juist met koppelteken (e-commerce of ecommerce). Ook beschrijvende woorden worden vaak gebruikt, zowel om het probleem als de oplossing te beschrijven (snelle, langzame, goedkoop, luxe, etc.)

Stap 3: kijk in je eigen website-statistieken naar zoektermen waar je nu al op gevonden wordt!

In je statistieken zie je de woorden en combinaties van woorden waar de huidige bezoekers van je site nu al op zoeken. Zorg dat deze keywords in elk geval in je lijst staan en gebruik ze ook als inspiratie om met uitbreidingen en nieuwe woorden te komen. Let wel op: dat je nu vindbaar bent op deze woorden, wil nog niet per se zeggen dat het de beste keywords zijn.

Stap 4: check de keywords van je concurrentie

Zoek nu eens in Google en typ de keywords in die je tot nu toe hebt verzameld. Bezoek per keyword de eerste 3 sites (die het hoogste staan). Bekijk vervolgens de paginabron door in het menu naar ‘Bekijk – Bron’ te gaan of met rechtermuisknop ‘Bekijk Bron’ te kiezen.

Kijk naar de title-tag, keyword-tag, description-tag en header-tags. Gebruik deze woorden als inspiratie. Let wel op: dat zo'n pagina hoog staat op een keyword wil nog niet per se zeggen dat zijn andere keywords ook goed zijn.

Stap 5: Go local!

Als je een stukadoor in Lelystad bent, dan heeft het weinig zin om met alle stukadoors in Nederland te strijden voor de eerste plaats in Google. Hetzelfde geldt als je een meubelzaak in Valkenswaard hebt. Voeg dus op z’n minst je vestigingsplaats toe aan de lijst met keywords. Ook woorden zoals ‘regio’ en ‘omgeving’ en de steden en dorpen bij jou in de buurt. Ook hier geldt weer: verplaats je in de (be)zoeker. Misschien zoekt iemand op ‘stukadoor almere’ en zit jij ‘vlakbij’ in Lelystad. Dan is het dus handig als je ook almere in je lijst hebt staan.

Stap 6: Google's hulpprogramma voor zoekwoorden

Klik hier om te gaan naar https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal

Vul hier om beurten de keywords in die je tot nu toe hebt. Je krijgt dan varianten te zien plus hoe vaak er op gezocht wordt! Gebruik deze tool ten eerste om nog extra keywords te vinden.

En nog belangrijker: bekijk hoe veel er op al jou keywords gezocht wordt. Hoe meer er op gezocht wordt, hoe belangrijker het keyword vaak is. Waarschijnlijk is er dan ook veel concurrentie op zo'n keyword, waardoor je er misschien nooit hoog mee zult komen in Google, maar zo'n woord is dan nog steeds belangrijk om goed te gebruiken op je website.

Vergelijk je keywords met elkaar qua aantallen zoekers. Woorden waar relatief erg weinig op gezocht wordt zijn misschien toch niet zo goed als je zelf dacht.

Stap 7: redigeer en combineer je lijst

Als het goed is heb je nu een behoorlijk lange lijst met (100?) keywords. Omdat dit een brainstorm is, zit er wellicht nog niet veel logica in. Het kan zijn dat je sommige woorden bij nader inzien toch uit je lijst wilt schrappen. Andere woorden moeten wellicht gecombineerd worden. Probeer naar eigen inzicht de lijst op volgorde van belangrijkheid te zetten.

Was dit antwoord nuttig?

 Print dit artikel

Lees ook

Ik wil hoger scoren in Google

Hoger in Google Een goede website levert klanten op, en zeker als deze goed vindbaar is. 93% van...

Kleurenkiezer

kleur: HTML-code: samenstelling rood - groen - blauw: sandybrown...

Hoe Direct Admin te gebruiken (o.a. domeinnaam toevoegen, e-mailadres aanmaken)

U kunt bij Virtual Partners beperkt uw eigen account beheren. Zo kunt u bijvoorbeeld een extra...

Wat is dataverkeer?

De term dataverkeer is veel gehoord op internet en bij mobiele telefonie. Binnen uw hostingpakket...